Novela práva na ochranu spotřebitele

Všechny články / 3. ledna, 2023

Dne 6. 1. 2023 nabývá účinnosti novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která přináší řadu změn do spotřebitelského práva. Změny se dotknout všech podnikatelů nabízejících výrobky či služby spotřebitelům. Některými změnami spotřebitelského práva se zabývá tento příspěvek (nejedná se o přehled veškerých změn, které úprava spotřebitelského práva přináší).

Konec falešných slev

Zákon o ochraně spotřebitele zavádí zcela novou povinnost prodávajících uvádět u zboží nabízeného ve slevových akcí nejnižší kupní cenu, za kterou bylo zboží nabízeno a prodáváno v době 30 dnů před zahájením slevové akce. Pokud určité zlevněné zboží prodávající nabízel a prodával méně než 30 dnů před zahájením slevové akce, je povinen uvést nejnižší kupní cenu, za kterou zboží nabízel a prodával před zahájením slevové akce. Zvyšuje-li prodávající slevu postupně, musí poté uvádět nejnižší kupní cenu, za kterou zboží nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím první slevy. Výjimku, u které není prodávající informaci o nejnižší kupní ceně před zahájením slevové akce uvádět, tvoří výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby.

Nová informační povinnost prodávajících o výši kupní ceny před zahájením slevové akce by měla chránit spotřebitele před nekalou praktikou, kdy výše slevy prezentovaná prodávajícím neodpovídala skutečnosti.

Pravidla pro tzv. spotřebitelské recenze

Další změna dopadá na tzv. spotřebitelské recenze, tedy recenze jiných spotřebitelů, které prodávající uvádí u jednotlivých druhů výrobků nebo služeb nejčastěji při jejich nabízení a prodeji prostřednictvím e-shopu. Prodávající bude nyní u recenzí povinně uvádět údaj o tom, zda a jakým způsobem ověřuje, že autory jednotlivých recenzí jsou skutečně osoby, které si předmětný výrobek nebo službu zakoupily a použily. Touto úpravou by měla být zvýšena důvěryhodnost spotřebitelských recenzí. Ostatní spotřebitelé si budou moci ověřit a lépe vyhodnotit váhu spotřebitelských recenzí prostřednictvím sdělení prodávajícího, zda dostatečně ověřuje, že je autorem recenze osoba, která výrobek či službu skutečně použila.

Uzavírání smluv po telefonu

Novela občanského zákoníku zpřísňuje podmínky pro uzavření smlouvy se spotřebitelem prostřednictvím telefonního hovoru. Kontaktuje-li podnikatel spotřebitele telefonicky s nabídkou uzavření smlouvy, musí ihned na samotném začátku hovoru informovat spotřebitele o obchodním účelu hovoru (tj. o tom, že účelem hovoru je nabídka na uzavření smlouvy o dodání konkrétního zboží či poskytnutí služby) a o své totožnosti.

Velmi podstatnou změnu poté představuje povinnost podnikatele zaslat spotřebiteli nabídku po skončení telefonního hovoru v písemné podobě (např. sms zprávou, emailem, poštou) s tím, že spotřebitel je nabídkou vázán až v okamžiku, kdy ji v písemné formě potvrdí (opět např. sms zprávou, emailem, podpisem listiny / smlouvy). K uzavření smlouvy mezi podnikatelem a spotřebitelem tedy nemůže dojít prostřednictvím samotného telefonního hovoru bez následného potvrzení smlouvy v písemné formě.

Odpovědnost za vady a záruka za jakost

Výraznými změnami je dotčena odpovědnost prodávajícího – podnikatele za vady. Po novele občanského zákoníku bude jako doposud prodávající odpovídat za vady, které bude mít věc v okamžiku převzetí spotřebitelem a projeví se nejpozději do 2 let ode dne převzetí věci spotřebitelem. Pokud se projeví na věci vada nejpozději do 1 roku ode dne převzetí věci spotřebitelem, má se za to, že se na věci vada vyskytovala již při převzetí (dosud tato lhůta činila 6 měsíců) – v případě, že se vada projeví na věci v průběhu prvního roku od převzetí spotřebitelem, je na prodávajícím, aby prokázal, že v okamžiku převzetí věci spotřebitelem se na ní tato vada nevyskytovala. Spotřebitel je tedy po dobu prvního roku ve výhodě, protože nemusí prokazovat, že se vada na věci vyskytovala již v okamžiku převzetí. V průběhu druhého roku od převzetí věci bude již na spotřebiteli, aby prokázal, že se vada na věci vyskytovala v okamžiku převzetí.

Nová právní úprava drobně upřesňuje nároky spotřebitele z vad tak, že upřednostňuje odstranění vady dodáním nové věci nebo opravou věci, a to dle volby spotřebitele (primárně spotřebiteli náleží volba jednoho z uvedených nároků – volbou spotřebitele není podnikatel vázán pouze v případě, že je spotřebitelem zvolená varianta nemožná nebo ve srovnání s druhou variantou nepřiměřeně nákladná). Jiné nároky z vad spočívající v přiměřené slevě z kupní ceny nebo v odstoupení od smlouvy může spotřebitel uplatnit pouze v následujících případech:

  • prodávající vadu neodstranil nebo odmítl odstranit dodáním nové věci nebo její opravou;
  • vada se projeví opakovaně;
  • vada je podstatným porušením smlouvy;
  • z jednání podnikatele je zřejmě, že vada nebude odstraněna v přiměřené době.

Podstatnou změnou, kterou novela občanského zákoníku přináší, je konec zákonné záruky za jakost v případě koupě věci spotřebitelem (zárukou za jakost prodávající garantuje, že bude věc po určitou dobu bez vad / zachová si své obvyklé vlastnosti – záruka za jakost se tedy vztahuje i na vady, které se na věci objeví až po převzetí spotřebitelem). Dosud byl spotřebitel oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytla u spotřebního zboží v době do 24 měsíců od převzetí – dovozovalo se, že se tato odpovědnost vztahovala i na vady, které zboží nemělo v době převzetí kupujícím. Do budoucna již nebude taková záruka vyplývat přímo ze zákona. Záruka za jakost bude spotřebitelům poskytována pouze na základě rozhodnutí prodávajících, kteří ji poskytnou prohlášením, že spotřebitele uspokojí nad rámec zákonných práv z vadného plnění (postačí přitom i prohlášení v reklamě). O poskytnuté záruce je prodávající povinen vydat spotřebiteli písemné potvrzení (záruční list), ve kterém budou uvedeny bližší podmínky záruky; nevydáním záručního listu však není platnost záruky za jakost dotčena, pokud ji například prohlášením v reklamě prodávající poskytl.

Dokončení objednávkového procesu v e-shopu

V případě uzavírání smlouvy prostřednictvím elektronických prostředků (typicky prostřednictvím e-shopu) bude nutno dát spotřebiteli zcela jednoznačně na vědomí, kdy se zavazuje k zaplacení zboží či služby – pokud je objednávka spotřebitelem činěna prostřednictvím tlačítka, musí být tlačítko označeno snadno čitelný nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací (např. „Závazně objednat“ apod.). Podnikatelé by se měli vyvarovat nejednoznačným označením, jako je například „Potvrdit“ či „Dokončit“.

Výslovně jsou dle novely občanského zákoníku zakázána i předem zaškrtnutá políčka, na jejichž základě by se spotřebitel zavazoval hradit další platby nad rámec úhrady ceny hlavního zakoupeného zboží či služby (například předem zaškrtnuté tlačítko, na jehož základě by si spotřebitel koupil prodlouženou záruku za cenu nad rámec kupní ceny zboží). Koupi jakéhokoliv vedlejšího plnění nad rámec hlavního zboží či služby musí spotřebitel zvolit svým vlastním jednáním, tedy aktivním označením příslušného políčka.

Rozšíření informační povinnosti a zakázaných ujednání

Při uzavírání smluv se spotřebitelem je již nyní podnikatel povinen spotřebiteli sdělit jasně a srozumitelně řadu informací o sobě (zejm. svoje identifikační a kontaktní údaje), o nabízeném zboží či službě a o právech spotřebitele, a to ať dochází k uzavření smlouvy v provozovně podnikatele nebo distančním způsobem. V případě smluv uzavíraných distančním způsobem, typicky prostřednictvím e-shopu, jsou nároky kladené na informování spotřebitele výrazně vyšší. Současně již nyní obsahuje právní úprava výčet tzv. zakázaných ujednání, čímž je spotřebitel jakožto slabší smluvní strana chráněn před tím, aby byla založena výrazná nerovnováha v právech a povinnostech ve prospěch podnikatele.

Novela spotřebitelského práva rozšiřuje informační povinnosti podnikatele i výčet tzv. zakázaných ujednání. Spotřebitelé tak budou více chráněni již před uzavřením smlouvy prostřednictvím informací, které jim bude podnikatel povinen sdělit (podrobnější údaje o hlavních vlastnostech zboží nebo služby; kontaktní údaje za účelem rychlé a účinné komunikace; podrobnější údaje o způsobu platby; pravidla pro vyřizování stížností apod.). Rozšíření tzv. zakázaných ujednání poté zesílí ochranu spotřebitele po uzavření smlouvy, tj. po koupi zboží či služby.

Shrnutí

Novelizace spotřebitelského práva přináší významné změny. Jak bylo zmíněno v úvodu, zde uvedený výčet neobsahuje veškeré změny – většími či menšími změnami je dále dotčeno poskytování digitálního obsahu, on-line tržiště, zákaz dvojí kvality zboží a další dílčí oblasti spotřebitelského práva. Provedené změny právní úpravy by měly zesílit ochranu spotřebitelů, kteří jsou považováni za slabší smluvní stranu. Současně se zvyšují nároky na podnikatele nabízející a prodávající zboží či služby spotřebitelům. Všichni dotčení podnikatelé by měli věnovat změnám v právní úpravě spotřebitelského práva náležitou pozornost, neboť porušení jejich povinností vůči spotřebitelům stanovených občanským zákoníkem je nově považováno za přestupek, za který lze uložit pokutu až do výše 5.000.000,– Kč.

V důsledku změn v právní úpravě je nutné zejména aktualizovat obchodní podmínky e-shopů a reklamační řády, a dále se zaměřit na soulad veškeré činnosti při nabízení a prodávání zboží nebo služeb spotřebitelům s aktuální právní úpravou.

Tento článek představuje stručné shrnutí právní problematiky, o níž pojednává. Nejedná se odborný text obsahující její podrobný právní rozbor, či o právní radu. V případě zájmu o právní služby v uvedené právní oblasti se obraťte na advokáta.

Sjednejte si právní konzultaci.
Pomohu Vám s řešením Vaší právní věci.

Sjednat konzultaci