Průmyslový vzor – ochrana designu

Všechny články / 2. listopadu, 2022

V jednom z předchozích článků na blogu jsem se věnoval ochranné známce, která poskytuje ochranu zejména označením – názvu společnosti, označení výrobku či služby, logu apod. V tomto příspěvku se zaměřím na předmět průmyslového vlastnictví chránící vzhled (design) výrobků. Jedinečný vzhled (design) výrobků lze chránit prostřednictvím průmyslových vzorů. Povědomí o možnosti chránit vzhled výrobků průmyslovým vzorem je daleko menší oproti povědomí o možnosti ochrany označení ochrannou známkou.

Průmyslový vzor

Slovy zákona je průmyslovým vzorem vzhled výrobku nebo jeho části, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení. Průmyslový vzor tedy chrání vizuálně vnímatelné vzhledové znaky výrobku. Nepodstatné jsou znaky konstrukční, technické. Chránit lze vzhled výrobku jako celku (např. osobního automobilu jako celku), nebo vzhled pouhé části výrobku (např. zpětného zrcátka automobilu).

Možnost ochrany vzhledu výrobku průmyslovým vzorem ovšem není neomezená. Průmyslovým vzorem nemohou být chráněny ty části výrobku, které jsou předurčeny svou funkcí. Autor vzhledu výrobku musí mít dostatečnou volnost tak, aby bylo možné stejné funkce výrobku dosáhnout vzhledově odlišnými řešeními. Nelze-li požadované funkce výrobku dosáhnout vzhledové odlišným řešením výrobku či je části, není možné dosáhnout ochrany vzhledu takto funkčně omezené části výrobku (např. nůž musí mít ostrou čepel, aby jím bylo možné krájet).

Podmínky pro zápis průmyslového vzoru

Podle zákona musí být průmyslový vzor nový a musí mít individuální povahu:

Novost

Průmyslový vzor je považován za nový, pokud nebyl před podání přihlášky zpřístupněn veřejnosti vzhled výrobku, který se od průmyslového vzoru liší pouze nepodstatně (dle zákona se průmyslové vzory považují za shodné, pokud se liší pouze nepodstatně). Pro posouzení splnění této podmínky nejsou rozhodující pouze již zapsané průmyslové vzory, ale vzhled jakýchkoliv výrobků zpřístupněných veřejnosti před okamžikem podání přihlášky průmyslového vzoru. Není důležité, jakým způsobem byl vzhled jiného shodného výrobku veřejnosti zpřístupněn – může se tak stát nabízením výrobku v obchodě či eshopu, ale i zveřejněním jeho fotografie na sociální síti (výjimku z toho pravidla představuje situace, kdy je se vzhledem výrobku seznámena jiná osoba pod podmínkou důvěrnosti/mlčenlivosti).

Podmínka novosti se vztahuji i na samotného původce (autora) průmyslového vzoru. I původce průmyslového vzoru proto musí být obezřetný při zveřejňovaný nového vzhledově jedinečného výrobku. Přihláška průmyslového vzoru totiž musí být podána nejpozději do 12 měsíců ode dne jeho prvního zveřejnění. V případě pozdějšího podání přihlášky nebude splněna základní podmínka novosti průmyslového vzoru. V dnešní době je tudíž nutno přistupovat obezřetně například ke zveřejňování nových výrobků na sociálních sítích.

Individuální povaha

Druhou podmínkou, kterou musí průmyslový vzor v okamžiku podání přihlášky splňovat, je individuální povaha. Individuální povaha se poměřuje celkovým dojmem, který vzhled průmyslového vzoru vyvolává u osoby tzv. informovaného uživatele (zjednodušeně řečeno je informovaným uživatelem osoba, která má povědomí o vzhledu výrobků v určitém oboru a je schopna rozpoznat vzhledově odlišné výrobky v tomto oboru). Aby měl průmyslový vzor individuální povahu, musí vyvolávat odlišný celkový dojem od vzhledové známých řešení obdobných výrobků. To fakticky znamená, že pro individuální povahu nejsou podstatné vzhledové rozdíly v nepodstatných detailech, které nejsou určující pro celkový vzhled výrobku. Podstatné je takové odlišení celkového vzhledu výrobků, aby je uživatelé (resp. informovaní uživatelé) nezaměňovali.

Možnosti územní ochrany průmyslového vzoru

Vzhled výrobků či jejich částí lze chránit na území České republiky prostřednictvím přihlášky průmyslového vzoru u Úřadu průmyslového vlastnictví. Druhou velmi často využívanou možností je zápis průmyslového vzoru u Úřadu Evropské unie pro dušení vlastnictví pro území všech členských států Evropské unie. Dále je možné požadovat ochranu prostřednictvím jedné mezinárodní přihlášky podané u Mezinárodního úřadu Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě ve více než 70 zemích světa, které jsou smluvními stranami Haagské dohody (mezinárodní smlouvy upravující mezinárodní systém zápisu průmyslových vzorů).

Volba jedné z výše uvedených možností územní ochrany průmyslového vzoru závisí především na obchodním rozhodnutí přihlašovatele a jeho obchodních záměrech – ve kterých zemích má v úmyslu své výrobky uvádět na trh. Finanční náklady na přihlášku průmyslového vzoru se liší v závislosti na volbě územní ochrany. Přihláška průmyslového vzoru podléhá úhradě poplatku příslušnému úřadu. Rovněž je nutné počítat s náklady na služby advokáta či patentového zástupce, neboť lze doporučit podání přihlášky jejich prostřednictvím. Nejméně finančně náročná je přihláška průmyslového vzoru pro území ČR, naopak finančně nejnáročnější je mezinárodní přihláška (zde se finanční náklady odvíjí od počtu států, ve kterých je požadována ochrana).

Účinky průmyslového vzoru

Zapsaný průmyslový vzor poskytuje jeho vlastníku výlučné právo jej užívat, bránit třetím osobám užívat jej bez souhlasu vlastníka, poskytnout jiným osobám souhlas s užíváním průmyslového vzoru (licenci) a právo převést průmyslový vzor na třetí osobu. Průmyslový vzor tedy může být jako předmět vlastnictví převáděn na jiné osoby, a to úplatně i bezúplatně. Zapsaný průmyslový je chráněn po dobu 5 let ode dne podání přihlášky. Doba ochrany může být maximálně čtyřikrát obnovena vždy o dalších 5 let – obnova doby ochrany průmyslového vzoru je opět zpoplatněna poplatkem u příslušného úřadu. Celková doba ochrany může činit maximálně 25 let ode dne podání přihlášky.

Na území Evropské unie požívá ochrany i nezapsaný průmyslový vzor – vzhled výrobku požívá na území Evropské unie ochrany po dobu 3 let ode dne, kdy byl poprvé zveřejněn jeho autorem. Vlastník (autor) nezapsaného průmyslového vzoru ovšem může uplatnit výše uvedená práva pouze v případě, že je neoprávněné užívání založeno na kopírování nezapsaného průmyslového vzoru. V případném sporu je proto nutné prokázat, že došlo k vědomému kopírování nezapsaného průmyslového vzoru (tedy že neoprávněný uživatel nezapsaného průmyslového vzoru věděl o jeho existenci). Prokázání vědomého kopírování může být velmi složité, až nemožné. Lze proto doporučit ochranu jedinečného vhledu výrobku zapsaným průmyslovým vzorem, který poskytuje jeho vlastníku daleko silnější ochranu.

Shrnutí

Průmyslový vzor je předmětem průmyslového vlastnictví využitelným ve velkém množství oborů, v nichž jsou navrhovány a vyvíjeny výrobky nového, originálního vzhledu. Využitelnost průmyslového vzoru není omezena pouze na technické obory, neboť předmětem ochrany není technické řešení, ale čistě vzhled výrobku či jeho části. Zapsaný průmyslový vzor poskytne účinnou ochranu vzhledu výrobku před jeho neoprávněným kopírováním jinými osobami, zejm. konkurencí. Autor nového vzhledu výrobku či jeho části ovšem musí jednat rychle, neboť nezbytnou podmínkou pro zápis průmyslového vzoru je jeho novost.

Tento článek představuje stručné shrnutí právní problematiky, o níž pojednává. Nejedná se odborný text obsahující její podrobný právní rozbor, či o právní radu. V případě zájmu o právní služby v uvedené právní oblasti se obraťte na advokáta.

Sjednejte si právní konzultaci.
Pomohu Vám s řešením Vaší právní věci.

Sjednat konzultaci